VIVAT Jaarcijfers 2015

11 maart 2016

Strategische heroriëntatie op schema

VIVAT in 2015 weer winstgevend

• De nettowinst over 2015 bedraagt € 109 miljoen (2014: € 612 miljoen verlies)
    • Het netto onderliggend resultaat is in 2015 gestegen tot € 33 miljoen (2014: € 0 miljoen)
    • VIVAT heeft een sterke kapitaalpositie ten gevolge van een kapitaalversterking van € 1,35 miljard door de nieuwe aandeelhouder Anbang. Dit komt tot uitdrukking in een Solvency I-ratio van 240% op 31 december 2015
    • De Solvency II-ratio per ultimo 2015 wordt geschat op circa 160%
    • Commerciële resultaten nog steeds onder druk
    • VIVAT heeft een strategische heroriëntatie uitgevoerd; de focus ligt op innovatie om de klantbeleving te verbeteren, complexiteit te verminderen en kosten te verlagen

Toelichting van de Raad van Bestuur

“2015 was een veelbewogen jaar voor VIVAT. Door de overname door Anbang is voor VIVAT een einde gekomen aan de moeilijke periode die volgde op de nationalisatie van SNS REAAL, haar voormalige aandeelhouder. De steun van Anbang, waaronder een kapitaalinjectie van € 1,35 miljard, stelt VIVAT in staat zich om te vormen tot een wendbare en leidende Nederlandse verzekeraar.

Na aanzienlijke verliezen geleden te hebben in 2013 en 2014 heeft VIVAT in 2015 een positief resultaat geboekt; dit geldt zowel voor het nettoresultaat als voor het onderliggend resultaat. De premie-inkomsten stonden niettemin opnieuw onder druk vanwege de aanhoudende lastige marktomstandigheden. Om de winstgevendheid structureel vast te houden en te vergroten heeft VIVAT een strategische heroriëntatie uitgevoerd. VIVAT gaat haar klanten nog centraler stellen door innovatieve producten en geavanceerde digitale oplossingen aan te bieden. De bestuursstructuur wordt daarnaast vereenvoudigd en de complexiteit van de organisatie wordt verminderd, waardoor een wendbare organisatie ontstaat. Wij verwachten hiermee aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren. Onze aandeelhouder ondersteunt ons actief bij deze transformatie.”

Voor het volledige persbericht over de jaarcijfers kunt u onderstaande pdf downloaden.

Kijk hier voor een infographic over onze jaarcijfers 2015.