Data-onderzoekers VIVAT voorspellen toename in-home-care-verzekeringen
6 september 2018 | 08:00
“It’s all about data,” zo sprak CEO Ron van Oijen vorige week donderdag tijdens de Academic Demo Day in de Inspiration-zaal in Amstelveen. PhD- en masterstudenten van verschillende onderwijsinstituten gaven een korte presentatie over de onderzoeken waar zij samen met VIVAT aan werken. De hele middag draaide alles om data. “We need to focus on the next step, that’s why we made data our key pillar. We need to educate ourselves,” aldus Van Oijen.
Data bleek een interessant onderwerp, de zaal zat tijdens de introductie van de bijeenkomst helemaal vol. De onderzoekers voorspellen onder andere een toename in de afname van ‘in-home-care-verzekeringen’. Geïnteresseerde VIVAT-medewerkers konden vorige week kennismaken met PhD- en masterstudenten van de Rotterdam School of Management (RSM), de Amsterdam Data Science (ADS – ook wel UvA), de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Bezoekers konden van 15:00 tot 18:00 parallel sessies bijwonen vanuit de categorieën: New Business Models, Pricing en Customer. VIVAT haalt door de samenwerking met deze instituten nieuwe kennis in huis. Er worden bruikbare datatoepassingen gemaakt, getest en uitgevoerd en nieuwe, jonge, slimme en enthousiaste mensen worden aangetrokken. Inmiddels werken er meerdere promovendi van de universiteiten aan diverse data science-projecten binnen VIVAT.
PhD-studente Frederique van Leeuwen (JADS) sprak tijdens de News Business Model-sessies over haar onderzoek naar Internet of Things (IoT). De vragen die zij stelt in haar research komen neer op: hoe kan de verzekeringsmarkt profiteren van IoT en welke bouwstenen zijn er nodig om zoveel mogelijk te kunnen profiteren van de mogelijkheden die IoT met zich meebrengen? Van Leeuwen experimenteert in haar onderzoek ook met zogenaamde reward systems (denk hierbij bijvoorbeeld aan een lagere autoverzekeringspremie in relatie tot het delen van data over rijgedrag) en de invloed die deze verzekeringen hebben op het (rij)gedrag van de consument.
Single vrouwen & interesse in ‘in-home-care-verzekering’
Assistent Professor (RUG) Raun van Ooijen sprak over de mogelijke toekomstige interesse in zogenaamde ‘in-home-care-verzekering’. Van Ooijen gaf aan dat verschillende overheden, waaronder de Nederlandse overheid, ouderen steeds meer stimuleren om langer thuis te wonen. “Burgers worden steeds afhankelijker van hun eigen beurs om hun zorgvoorzieningen en zorgservice te betalen. We verwachten dat dit ook voor de Nederlandse burgers zal toenemen.” De Assistent Professor onderzoekt de bereidheid bij Nederlanders om voor ‘in-home care services’ te betalen. De data die hij hiervoor ophaalde, bestond onder andere uit meer dan 2.400 questionnaires. Daaruit bleek dat veel respondenten zich bereid toonden te willen betalen voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, maar dat die bereidheid laag is wat betreft persoonlijke verzorging (wassen e.d.). Van Ooijen: “53% gaf aan interesse te hebben in een ‘in-home care'-verzekering.” In zijn conclusie gaf de onderzoeker aan dat hij verwacht dat dit product in de toekomst relevant zal worden in Nederland. “Interessant is ook dat uit onderzoek blijkt dat vrouwen met een hoger inkomen en zonder kinderen vooral interesse lijken te hebben in een dergelijk product.”
Cross Journey Effects
PhD-studente Anastasia Dikareva-Brugman (UvA) vertelde over haar thesis ‘Management of Multiple Touchpoints through Predictive Data-analysis’. “Ik heb vooral onderzocht in welke kanalen VIVAT wel of juist niet zou moeten investeren.” De onderzoekster gaf ook aan dat ze voornamelijk heeft gekeken naar zogenaamde cross journey effects en de optimale online strategie. Haar onderzoek is onder andere gebaseerd op data van de nowGo-autoverzekering. “Cross journey effects zijn de secundaire en oplopende producten die je aankoopt nadat je je primaire product hebt aangeschaft. Je zoekt bijvoorbeeld een hotelkamer, en nadat je die boekt, word je bijvoorbeeld aangespoord om ook een auto erbij te huren. Die routes heb ik ook onderzocht. Ik was erg geïnteresseerd hoe een consument van een disengaged stage – een fase waarin de klant primair niet geïnteresseerd is in een product – de transformatie maakte naar een engaged stage. Door deze routes te analyseren komen we steeds dichter bij het antwoord op de vraag: wat is het meest geschikte moment om een verzekering aan te bieden,” zo gaf Dikareva-Brugman aan.
Multi-channel management & data-integratie
Zherui Yang (RSM), ook een PhD-student, richt zich in zijn onderzoek vooral op multi-channel management, customer heterogenity & data integration. Hij onderzoekt onder andere de digitale vaardigheden van klanten en de manier waarop zij online informatie zoeken.